De kunst van het verdwijnen

Sarah Domogala

Vluchtig leven
Met ingehouden adem heb ik het verhaal van Sarah gelezen. Een bestaan vol prestige en glamour, ze heeft het allemaal. Totdat er iets in haar leven sluipt, wat helemaal niet in het artistieke plaatje past. Een gevoel wat haar steeds en steeds meer bekruipt.

De feestjes, openingen, deadlines en reizen die Sarah voor haar werk aflegt. Zin voor zin werd ik gegrepen door de contrasten met mijn eigen leven. Na een inkijkje in haar overvolle agenda, neemt ze me mee terug in de tijd. Haar jeugd, de scheiding van haar ouders. Het niet gezien worden. Generaties komen voorbij en de verbanden die ze legt met de pijn van haar voorouders, bewonder ik enorm. Het zit opgeslagen in iedere cel en maakt dat Sarah jaagt. In die enorme verbondenheid zit uiteindelijk haar kracht.

Offers
Maar voordat ze tot deze ontdekking komt, heeft ze de nodige demonen te verslaan. De angst groeit. Het komt tot een explosie en daarmee verliest de filmmaakster controle over de persoon die ze van zichzelf heeft gemaakt. De scène waarbij Sarah een paniekaanval krijgt in de supermarkt, heb ik meerdere keren gelezen. Nu waren de contrasten met mijn eigen leven ineens weg, en hadden we vele gelijkenissen.

Als je zo lang vlucht en alleen bent, maak je anderen ook eenzaam, beschrijft ze. Doelend op het feit dat het soms lijkt alsof iedereen je verlaten heeft. Maar je met een flitsende carrière eigenlijk degene bent die afstand neemt. Als je zó goed wilt zijn, jaloersmakend goed, dan breng je offers…

De haat-liefde-relatie met haar psychiater Frits, maakt dat Sarah na de eerste afspraak niet terugkeert. Echter werkt dit bezoek op onbewust niveau door. Ze neemt afstand van de cultuur die haar diepste natuur ontkent. Te lang heeft ze gevoelens en emoties verstopt, om maar te voldoen aan het moderne leven. Stilstand blijkt de enige oplossing.

We zijn allemaal bang
De angst die Sarah tot wanhoop drijft, is de prijs die ze betaalt voor al de overvloed in haar leven. Als ze na een lange periode besluit terug te keren naar haar psychiater, is ze verbaasd over haar eigen woorden: “U had gelijk.”
“In leven zijn, is bang zijn,” antwoordt Frits. “We zijn allemaal bang.”

Volgens Sarah  zijn gevoelens er om gevoeld te worden, omdat ze informatie bevatten over wie jij bent in de wereld, waar je plek is en waar het geluk op je wacht. Ik vond haar boek van begin tot eind indrukwekkend. Het film maken is niet haar enige talent. Dit boek, haar debuut, is pure kunst.

Voel jij ook een storm van binnen waaien, maar komt het je niet goed uit? Ga je nog harder werken als gevoelens aan het oppervlak komen? Zoek uit wat je emoties precies vertellen en probeer ze te accepteren. Hiermee kun je voorkomen dat jouw ware natuur verdwijnt, want jij bent zeker niet alleen!

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven